بنام خدا

 نحوه قرار گرفتن در خودرو

اگر می خواهید به عنوان یك راننده كاملا حرفه ای مطرح شوید،

باید تمام عادتهای قبلی را فراموش كنید. رانندگی یك علم است

و بهترین راه یادگیری این علم، تغییر عادتهای رانندگی یا تمرین

درست از پایه است.

اهمیتی ندارد كه شما چقدر می توانید در یك جاده كوهستانی

مارپیچ و یا در خیابانهای شهر تند بروید، و اهمیتی ندارد كه از دید

دیگران چقدر راننده خوبی هستید، رانندگی  اصولی مقوله ای

كاملا مجزاست كه نیازمند توانایی های خاص شماست.

در این قسمت، تكنیكهای كاربردی اتومبیلرانی را به شما آموزش

خواهیم داد. سعی كنید این تكنیكها را یكی یكی تمرین كنید و

هرگاه كه انجام این تكنیكها برای شما یك عادت شد، سراغ

تكنیك بعدی بروید. به هر حال اجرای این تكنیكها باعث افزایش

طول عمر خودروی شما و تسلط بیشتر شما و در نتیجه ایمنی

بهتر خواهد شد.

فراموش نكنید "دانستن" به معنای "توانایی انجام" نیست. پس تمرین را فراموش نكنید. یك راننده خوب باید همانند یك ورزشكار

خوب باشد یعنی برای بدست آوردن مهارت تمرین كند و داشتن

مهارت را دلیل بر عدم تمرین و یاد گیری و مطالعه نداند هوش،

استعداد و داشتن خودروهای بهتر فقط به این امر سرعت می

بخشد.

برای شروع باید ببینیم چگونه پشت فرمان خودرو قرار بگیریم.

بعدها به شما خواهیم آموخت چگونه "درست" رانندگی كنید و

خودروی خود را "اصولی" رانده و از آن نگهداری كنید.

 

اولین نكته‌ای كه قبل از حتی روشن كردن خودرو باید به آن توجه

كرد نحوه صحیح نشستن در خودرو است. عدم رعایت این نكات باعث كاهش توانایی‌های شما، كاهش دید و خستگی خواهد

شد.
 

 صندلی نباید مانند خودروهای فرمولا وان خوابیده باشد!!! و یا

مانند نسكار فاصله كمی با فرمان داشته باشد.

ممكن است فاصله و نحوه قرارگیری پدالها و فرمان كاملا مناسب

اندازه و طول پاها و دستان شما نباشد،‌ در اینصورت میتوانید با

تغییراتی كه در صندلی و حالت و عمق فرمان می‌دهید به حالت

ایده ال مخصوص خود دست یابید.


 

ابتدا بر روی صندلی بنشینید، پشت شما باید صاف و چسبیده

به صندلی باشد و ران و و زیر پاها باید بصورت كامل با صندلی در

تماس باشند. هدف از این كار ایجاد حداكثر سطح تماس بین

راننده و صندلی است ( فراموش نكنید اولین وظیفه صندلی این

است كه به شما اجازه ندهد از جای درست خود خارج شوید.)

در مرحله بعد، بعد از اینكه به درستی بر روی صندلی قرار

گرفتید، دستان خود را دراز كنید، مچ دستها باید به راحتی و

كامل بر بالای فرمان قرار بگیرند. در این حالت هنگام چرخاندن

فرمان آرنجها به شكل و اندازه مناسبی خم می شوند. هدف از

این حالت نشستن جلوگیری از دراز كردن بیش از اندازه دستها در

هنگام چرخاندن فرمان است (تماس شانه ها با صندلی نباید كم

شود) كشیده شدن بیش از حد دستها باعث خستگی سریع

شده و حساسیت و كنترل راننده نسبت به لرزشهای فرمان را

كاهش میدهد.

سومین مرحله نحوه قرار گرفتن پاهاست. اولین چیزی كه باید

بدانید این است كه پدال ها را باید با قسمت استخوانی و سفت

زیر انگشتان پا فشار داد.

پاها تنها باید از زانو خم شوند. بنابراین همانند حالت دستها

جلوی دراز شدن پا گرفته میشود. در ضمن زانو ها باید فاصله

مناسبی با غربیلك فرمان داشته باشند تا احتمال آسیب دیدگی

در تصادفات كم باشد و چون پای راست در هنگام ترمز كردن  به

فضای بیشتری نیاز دارد باید فاصله زانوی راست با فرمان هم

تنظیم شود.