تبلیغات
اموزش خصوصی رانندگی در مهدیشهر - فرمان گیری Steering
سه شنبه 7 تیر 1390

فرمان گیری Steering

   نوشته شده توسط: عبدیان    نوع مطلب :اصول رانندگی ،

بنام خدا

 

 

فرمان گیری Steering 

در هنگام رانندگی هر دو دست شما باید بر روی فرمان قرار گرفته باشد

نحوه گرفتن فرمان:

ابتدا دستان خود را در دو طرف غربیلك، ساعت 3 و 9 قرار دهید،‌ این حالت در

مقایسه با گرفتن غربیلك از ساعت ‌های 10 و 2 علاوه‌بر اینكه به شما امكان

چرخاندن بیشتر فرمان را می‌دهد، تاثیر زیادی بر روی تسلط شما دارد.

سپس كف دست بر روی قسمت بیرونی غربیلك و انگشت شست روی

شاخه‌های بالایی فرمان قرار می‌گیرند. برای تثبیت حركات فرمان با پایین كف

به قسمت جلوی فرمان كمی فشار وارد كنید تا تثبیت و كنترل فرمان فقط با

نیروی انگشتان صورت نگیرد. البته دیگر در خودروها محل قرارگیری دست و

انگشت شست بر روی غربیلك مشخص شده.

فرمان را راحت اما " در حد كافی" محكم بگیرید. چنانچه فرمان را بیش از حد

محكم نگه دارید، دستها و بازوها به سرعت خسته می شوند و حساسیت و

كنترل بر روی فرمان به شدت كاهش پیدا می كند. اگر در شرایط رانندگی به

هر دلیلی استرس زیادی بر روی راننده وارد شود، به طور ناخودآگاه فشار

دست بر روی دنده، پدالها و فرمان را افزایش می یابد. به‌خاطر بسپارید كه در

اینگونه مواقع به طرز نشستن خود و نحوه كار با فرمان، پدال‌ها و دنده دقت

كنید. مقدار فشار بر روی فرمان باید در تمام طول رانندگی یكسان باشد،

ممكن است با ورود به پیچ به‌طور نا خودآگاه فشار دست بر روی فرمان را

بیشتر كنید. فراموش نكنید كه با این كار میزان چسبندگی بین تایر و اسفالت

بیشتر نمی شود!! و فقط از قدرت مانور و سرعت رفلكس شما كاسته می شود.

در دورهای تمرینی به خود عادت دهید بازوها، دستها و شانه‌های خود را قبل

از ورود به پیچ شل كنید( نفس عمیقی بكشید تا دستها و ماهیچه‌های بدن

در حالتی ریلكس قرار گیرند)

در هنگام رانندگی در مسیرهای طولانی صاف اگر در اطراف شما خودروی

دیگری وجود ندارد، برداشتن یك دست از روی فرمان برای زمان كوتاه و تكان

دادن انگشتها توصیه شده است.

كنترل فرمان:

در هنگام چرخاندن فرمان، فرمان را با دست مخالف جهت پیچ بچرخانید (Pushing

) یعنی در پیچ های به چپ با دست راست بر روی فرمان فشار وارد كنید و

العكس( یعنی دست راست برای پیچ‌های به چپ و دست چپ برای پیچ‌های

به راست) و با دست دیگر حركات فرمان را تثبیت كنید.  در هنگام چرخاندن

فرمان فرمان را كمی هل دهید ( Push ) تا مچ دست در حالتی ثابت باشد و

كنترل بر روی فرمان راحت‌تر و بهتر انجام گیرد. در این حالت چون مچ دست

دیگر خم شده، نقش خاصی در كنترل فرمان ندارد.

یكی از نكات بسیار كلیدی و مهم برای استفاده از حداكثر لیمیتهای خودرو در

پیچ ها، كنترل آرام اتومبیل به طوری كه شوك شدید به خودرو وارد نشود

است كه با كنترل آرام فرمان حاصل می‌شود. (حركت ناگهانی فرمان، دادن

شوك و یا چرخاندن بیش از اندازه فرمان باعث از بین رفتن چسبندگی بین

تایرها و سطح مسیر می شود)

با دقت در فیلم‌های گرفته شده از نحوه رانندگی رانندگان حرفه‌ای متوجه

خواهید شد كه كنترل نرم و روان چگونه است. در اغلب موارد رانندگانی كه با

فرمان خشن و سریع كار می كنند مشكل انحراف قسمت جلوی خودرو(كم پیچی یا Understee )دارند


ابتدا فرمان را همانطور كه توضیح داده شد بگیرید.


در اغلب پیچ‌ها نیازی به چرخاندن فرمان بیش از 180 درجه نیست و می توان

پیچ را بدون برداشتن دست از روی فرمان طی كرد. در این حالت دستان خود

را بر روی 3 و 9 نگه دارید. با توجه به عكس متوجه می‌شوید كه انگشت

شست دست راست زیر شاخه فرمان قرار گرفته تا كنترل و ثبات فرمان بیشتر شود.

برای پیچ های تنگتر به این صورت عمل كنید:

در یك پیچ به سمت راست فرمان را بچرخانید تا دست راست به زانو برسد،

سپس دست راست را از روی فرمان برداشته و بر روی ساعت 12 قرار دهید.

وقتی دست چپ به زانو رسید این عمل را برای دست چپ هم تكرار كنید.

این روش در رانندگی معمولی و شهری كاربرد زیادی دارد اما در مسابقات

استفاده نمی شود.


جاوا اسكریپت